چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 کارگاه آموزشی شاخص های استاد برتر و هم اندیشی با اعضای علمی دانشگاه پیام نور استان تهران در مرکز تهران شرق برگزار شد.

  این کارگاه که با همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان تهران برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین نبوی سرپرست دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان تهران از دیدگاه اسلام  ویِژگی های استاد  برتر را برشمردند، و به ویژگی های پیامبر اکرم (ص) به عنوان معلم بزرگ جهانیان  پرداخت.

در ادامه گفت: باید اساتید ما در همه رشته ها به گونه ای رفتار کنند که دانشجو پس از چهار سال تحصیل در دانشگاه، علاوه بر تحصیل علم در رشته مورد نظر، فضایل اخلاقی کسب کرده باشد و در جهت مثبت تغییرات قابل توجهی داشته باشد.

وی افزود: اساتید محترم نباید تعلم و پرورش اخلاقی دانشجویان را به اساتید گروه های خاصی یا نهادهای خاصی در دانشگاه منحصر بدانند. بلکه همه اساتید  در تمام رشته های علمی در قبال تربیت دانشجویان و تربیت نسل جوان مسئول اند.

آیت الله قرهی مدیر حوزه علمیه المهدی که به عنوان مهمان در این جلسه حضور داشتند. فرمودند، خدای را شاکرم که توفیق یافتم تا در خدمت اساتید حضور یابم. مطلب را از دیدگاه دیگری آغاز و تاکید میکنم. خدمت امام راحل عظیم الشان رسیده بودیم، عرض کردم: سالگرد شهادت جناب شیخ مهدی شاه آبادی است.شما چقدر از مرحوم شاه آبادی درس گرفتید؟ و منظور بنده جند سال و چه کتابهایی بود. ایشان فرمودند: من آنقدر که از سیمای ایشان و ‌وجه ایشان علم گرفتم، از زبان ایشان نگرفتم.                              

وی افزود: استادی تاثیر خوب می گذارد که بداند،  اولا، شاگردان امانت الهی اند. ثانیا، خود استاد علم را به عنوان ممر درآمد نبیند. اگر شغل دید مثل شخصی است که چیزی را در مغازه می فروشد، درسش را می گوید، کاری ندارد چه کسانی پای درس استادند، احساس میکند فقط تدریس وظیفه اش است خروجی را کاری ندارد، شاگرد بیاید یا نیاید، بهره ببرد یا نبرد کاری ندارد.در حقیقت کالایی را آورده است برای ارائه و فروش. صورت ظاهر کالا نیست ولی در عمل کالاست.عرضه میکند و میرود و این، نقطه انقطاع استاد و شاگرد است.

آیت الله قرهی در بخش دیگری از سخنان خود فرمود: شاخصه دیگر این است که عالم نباید بخیل باشد. معلم کسی است که هر چه میداند و شاگرد می خواهد بخل نمی ورزد و در اختیار او می گذارد ؛ ‌لذا شاگرد هر چه بشود و به هر موفقیت، مقام ودرجه ای برسد معلم در آن توفیق شریک است. نکته دیگر این که در علم بازنشستگی و فراغت از تحصیل نداریم. اطلبو العلم من المهد الی اللحد. از گهواره تا گور دانش بجوی.

ایشان در بیان شاخصه ای دیگر از استاد و معلم گفت: مولی الوحدین فرموده اند که دو طائفه کمر مرا شکستند یکی عالم بی پروا ( بی اخلاق ) و دوم جاهل خشک مقدس. جاهل مردم را فریب می دهد و شاید روزی برگردد و بفهمد اما عالم بی اخلاق باعث می شود مردم متنفر شوند از علم.

در پایان، آیت الله قرهی، باور به علم، باور به تادیب و توجه به خروجی علم را از شاخصه های دیگر  استاد خواند و افزود: نخستین خروجی علم به این است که  در جامعه نشان بدهد اتفاقی افتاده و تحولی ایجاد شده است و دوم " نظریه پردازی "  است مرحوم آخوند کاشی هر جلسه در ابتدای درسش دعای " یا محول الحول و الاحوال.. "  را میخواند و وقتی شاگردان علتش را می پرسیدند،‌می گفت: من از خدا خواستم در شما تحول علمی بوجود آید به گونه ای که نظریه من را نقد کنید و نظریه جدید بدهید تا بواسطه اجتهاد شما و نظریه تان مردم کارشان سهل الوصول تر شود و به عبادت رغبت بیشتری داشته باشند.

در پایان نماز جماعت به امامت حجت الاسلام والمسلمین نبوی سرپرست دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری برگزار شد
 
امتیاز دهی